کد مطلب:330917 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:409

تشبّه به کفّار


ای ایـشان به دلیل منطقی و یا علمی برای مسلمانان ثابت شده باشد، و به عبارت دیگر تـشـبـّه بـه كـفـّار ایـن اسـت كـه مـسـلمـان كـاری را كـه كـفـّار انـجـام مـی دهـنـد بـه دلیـل اظـهـار شـبـاهت به آنها انجام دهد یا دیگران این گونه برداشت كنند كه او می خواهد خود را شبیه كفّار نشان دهد.

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است كه فرمود:

(اِنَّهُ اَوْحـَی اللّهُ اِلی نـَبِّیٍ مـِنْ اَنـْبـِیـائِهِ قـُلْ لِلْمُؤْمِنینَ: لا تَلْبِسُوا لِباسَ اَعْدائی وَ لا تـَطـْعـَمـُوا مـَطـاعـِمَ اَعـْدائی وَ لا تـَسْلُكُوا مَسالِكَ اَعْدائی فَتَكُونُوا اَعْدائی كَما هُمْ اَعْدائی) (51)

خـداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرستاد كه به مؤ منان بگو لباس دشمنان مـرا نـپـوشید و غذاهای ایشان را نخورند و روشهای آنها را در پیش نگیرند كه ـ اگر چنین كنند ـ دشمن من می شوند چنانكه آنها دشمنان من هستند.

تـشـبـّه بـه كفار در نوع لباس و كیفیت پوشیدن آن در صورتی كه این نوع یا این كیفیت ازمختصات آنان باشد حرام است .

تـشـبـّه بـه كفار در نوع غذا خوردن ، انواع غذاها و كیفیت آن در صورتی كه این غذا یا این كیفیت از مختصات آنان باشد حرام است .

تشبّه به كفّار در آداب معاشرت و نحوه اصلاح سر و صورت و بطور كلی در هر آنچه از مختصات آنها به شمار می رود و درعرف به آن تشبّه به كفّار گفته می شود، حرام است .



51ـ وسائل الشيعه ، ج 3، ص 279.